“…Dan para malaikat masuk kepada tempat-tempat mereka dari semua pintu (sambil mengucapkan); keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.” (QS. Ar-Ra’d [13]:23-24)

ukhwahfillah

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Sahabat alam maya

Bila tak ketemukan sahabat-sahabat yang takwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang-orang jahat. Duduk sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah lebih menyenangkanku daripada bersahabat dengan kawan yang mesti kuwaspada.~imam Syafie~

persahabatan dan kemesraan..

SAHABAT YANG BAIK ADALAH ORANG YANG BERCAKAP BENAR, DAN BUKANNYA HANYA MEMBENARKAN KATA-KATA.

I love my friend always n forever..

"Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yg telah dicari" ( Saidina Ali)

sahabat itu bukan pada pertemuan tp ingatan yang tidak pernah pudar

" Cakap sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"(Saidina Ali)

Thursday, August 26, 2010

Wanita-wanita kesayangan Rasulullah SAW



 
Berikut adalah wanita-wanita pengukir sejarah dalam Islam dan kesayangan Rasulullah SAW iaitu isteri-isteri Baginda. Ekslusif di isuhangat.net
1. Khadijah RA.
Nama penuhnya ialah Khadijah binti Khuwailid bin As’ad bin Abd Al Uzza’. Ia dilahirkan di Makkah tahun 68 sebelum hijrah. Ia adalah wanita yang berjaya dalam perniagaan, seorang saudagar wanita terhormat dan kaya raya. Pada masa jahiliyah ia dipanggil Ath Thaharoh (wanita suci) kerana dia sentiasa menjaga kehormatan dan kesucian dirinya. Orang-orang Quraisy menyebutnya sebagai pemimpin wanita Quraisy.
Rasulullah bersabda tentang Khadijah, “Allah tidak menggantikan untukku wanita yang lebih baik darinya. la beriman kepadaku di saat orang lain ingkar kepadaku, ia mempercayaiku di saat orang lain mendustakanku, ia menolongku dengan hartanya di saat orang lain tidak ada yang menolongku, dan Allah telah mengurniakan kepadaku putera (dari hasil perkawinan dengan) nya sedang wanita-wanita lain tidak.”
Keistimewaan Khadijah:

Dia adalah wanita yang pertama kali memeluk Islam. Ia beriman kepada Nabi semasa semua orang tidak percaya pada Baginda.
Dia adalah wanita pertama yang dijamin masuk surga bahkan ia mendapat kabar gembira dari Allah, bahawa Allah telah mendirikan bagi rumah di syurga.
1. Manusia pertama yang mendapat salam dari Allah yang disampaikan dari langit ke tujuh. Dia pantas menerimanya kerana selalu setia mendampingi Nabi dalam keadaan seperti apapun.
Anas RA meriwayatkan bahawa ketika Jibril datang kepada Rasulullah SAW yang sedang berduaan dengan Khadijah RA, Jibril berkata, “Sesungguhnya Allah menyampaikan salam kepada Khadijah”. Khadijah membalas, “Sesungguhnya Allah-lah As Salaam (Maha Pemberi Kesejahteraan). Sebaliknya kuucapkan salam kepada Jibril dan kepadamu. Semoga Allah melimpahkan kesejahteraan, rahmat dan berkahNya kepadamu.” (HR An Nasa’i)
2. Wanita pertama yang layak dikategorikan shiddiq di antara wanita mukmin lainnya.
3. Mengorbankan seluruh hartanya untuk kepentingan Nabi
4. Wanita yang memberikan keturunan bagi Nabi
5. Wanita yang matang dan cerdas, pandai menjaga kesucian, dan terpandang bahkan sejak masa jahiliyah dan diberi gelar Ath Thahiroh (wanita yang suci). Ia adalah orang yang terhormat, taat beragama dan sangat dermawan.
6. Seluruh hidupnya di serahkan untuk mendukung dan membela dakwah Nabi.
7. Orang yang pertama solat bersama Nabi SAW
2. Saudah binti Zam’ah
Nama penuhnya Saudah binti Zam’ah bin Qais. Ia masuk Islam bersama suaminya, Sakran bin Amr, di masa awal dakwah Islam. la ikut berhijrah ke Habsyah (Ethopia). Suaminya meninggal di Mekah setelah ia pulang dari Habsyah bersama kaum muslimin. Ia bertubuh tinggi lampai dan kurus. la terkenal suka berkelakar dan suka berderma.
Beliau merawikan 5 hadis dari Nabi. Di antaranya, ia berkata, “Ada seorang laki-laki yang datang menemui Nabi lalu berkata, “Ayahku telah lanjut usia dan ia sudah tidak mampu menunaikan haji.” Nabi bersabda, “Bukankah seandainya ayahmu punya hutang, lalu kamu melunasinya, dan itu akan diterima? ” “Ya”, jawab laki-laki itu. “Allah Maha Pengasih, maka tunaikanlah haji atas nama ayahmu!” kata Nabi.
Saudah RA adalah wanita pertama yang dinikahi Rasulullah setelah Khadijah RA meninggal. Ia menjadi satu-satunya isteri Nabi saw selama tiga tahun sebelum nabi menikah dengan Aisyah RA.
Keistimewaan Saudah binti Zam’ah:
1. Termasuk wanita pertama yang memeluk Islam, ikut hijrah dua kali iaitu ke Habsyah dan Madinah Munawwarah.
2. Ia termasuk golongan pertama yang masuk Islam
3. Selalu berusaha sekuat tenaga menyenangkan hati Nabi dengan memberikan hari gilirannya kepada Aisyah RA karena Saudah RA tahu bahwa wanita yang paling dicintai oleh Nabi saw di antara isteri-isterinya adalah Aisyah RA.
4. Aisyah berkata tentang Saudah, ”Aku tidak pernah menemui seorang wanita yang lebih kusukai jika aku menjadi dirinya, selain Saudah binti Zam’ah. Seorang wanita yang kekuatan jiwanya luar biasa”.
5. Selalu mengejar kebaikan dan ketaatan bahkan Aisyah cemburu dengan kesegeraan Saudah dalam kebaikan dan ketaatan.
6. Saudah RA. adalah seorang wanita yang dermawan dan murah hati. Ibnu Sirin menceritakan bahwa Umar bin Khaththab (setelah menjadi Khalifah) pernah memberi satu karung berisi wang dirham kepada Saudah RA. Ketika melihatnya, Saudah RA. bertanya, “Apa yang ada dalam karung ini?” Petugas Umar menjawab, “Wang dirham (perak).” Saudah RA. terkejut, “Karung ini berisi wang dirham, seperti kurma? Hai pelayan, ambilkan dulang!” Saat itu juga, Saudah RA. membahagi-bahagikan wang dirham tersebut kepada orang-orang yang memerlukannya.
7. Mendapat izin dari tujuh lapis langit
Suatu ketika, Saudah RA. pernah mengalami masalah yang cukup memberatkan hatinya. Oleh sebab itu, ia segera menemui Nabi saw. untuk mengadukan permasalahannya. Ternyata, Allah berkenan menurunkan wahyu dari tujuh lapis langit untuk menyelesaikan masalah yang dialaminya, dan berlaku untuk siapa pun yang mengalami masalah yang sama hingga hari kiamat.
Aisyah RA. menuturkan,
“Saudah binti Zam’ah RA. pernah keluar rumah malam hari. Umar melihatnya dan segera mengenalnya, maka ia berkata, ‘Demi Allah, engkau pasti Saudah. Kami mudah mengenalmu.’ Saudah merasa tidak enak hati, sehingga ia segera menjumpai Rasulullah saw. yang saat itu sedang makan malam di rumahku dan tangannya sedang memegang tulang yang nyaris habis dagingnya. Tidak lama kemudian, Allah menurunkan wahyu yang membenarkan tindakan Saudah. Rasulullah saw. berkata, Allah telah mengizinkan kalian keluar rumah selama ada keperluan.’” (Muttafaq ‘alaih)
3. Aisyah binti Abu Bakar
Nama penuhnya Aisyah binti Abi Bakar bin Osman, biasa dipanggil Ummu Abdillah, dan digelar Ash-Shiddiqah (wanita yang membenarkan). la juga masyhur dengan panggilan ummul mukminin, dan Al-Humaira’, karena warna kulitnya sangat putih.
la dilahirkan tahun ke-4 atau ke-5 setelah kenabian Nabi Muhammad SAW.
Semasa Rasulullah menikahi Aisyah, beliau memberinya mahar sebesar 400 dirham.
Keistimewaan Aisyah RA:
1. Aisyah adalah isteri yang paling dicintai oleh Rasulullah, dan yang paling banyak merawikan hadis.Dia merawikan 2210 hadis, 279 di antaranya terdapat di dalam Shahih Bukhari.
2. Ia adalah wanita yang paling luas ilmu dan pemahamannya di antara seluruh wanita umat ini. Ia termasuk wanita muslimah yang paling faqih dan paling mengerti tentang sastera dan agama. Banyak pembesar sahabat yang bertanya kepadanya tentang masalah-masalah fiqih, dan ia pun menjawab pertanyaan-pertanyaan mereka.
3. Wanita yang dinyatakan kesuciannya dalam Al Qur’an. Kecintaan Rasulullah kepada Aisyah pernah menimbulkan kecemburuan di hati sebahagian orang. Mereka menuduh Aisyah berbuat zina, padahal ia adalah wanita yang sentiasa menjaga kesucian dan kehormatan dirinya. Allah telah membebaskannya dari tuduhan tersebut di dalam Kitab-Nya.
4. Tentang Aisyah, Rasulullah pernah mengatakan, “Keutamaan Aisyah atas wanita-wanita yang lainnya adalah seperti keutamaan tsarid (makanan yang terdiri dari roti dan daging) atas makanan lainnya.” (HR. Al-Bukhari)
5. Ketika Rasulullah SAW sakit, Beliau meminta izin kepada isteri-isterinya agar Baginda dirawat di rumah Aisyah.
6. Amr bin Ash pernah bertanya kepada Rasul, “Siapakah orang yang paling Anda cintai?” Beliau menjawab, “Aisyah”. “Dari kalangan laki-laki?” tanya Amr. “Ayahnya, Abu Bakar”, jawab Beliau. “Kemudian siapa?” tanya Amr. “Umar bin Khaththab”, jawab Beliau.” (HR. Al-Bukhari)
7. Satu-satunya wanita yang dinikahi Rasulullah yang masih gadis.
8. Aisyah adalah wanita terkemuka dengan segudang keistimewaan, terkemuka dalam kedermawanan, kezuhudan dan sifat-sifat yang mulia.
9. Jibril as. memberi salam kepadanya
Ibnu Syihab menyatakan bahwa Abu Usamah berkata, “Sesungguhnya “Aisyah RA. pernah mengungkapkan bahawa pada suatu hari Rasulullah saw. berkata kepadanya, “Hai ‘Aisyah, ini Jibril. la mengucapkan salam kepadamu.” ’Aisyah membalas, “Wa ‘alaihis Salaam wa Rahmatullah wa Barakaatuh (semoga Jibril juga mendapat kesejahteraan, limpahan kasih sayang dan berkat dari Allah), Engkau (Rasulullah SAW) melihat sesuatu yang tidak dapat kulihat.” (Muttafaq ‘alaih)
10. Wahyu turun saat Nabi berselimut bersama Aisyah
”….Demi Allah sesungguhnya Allah tidak pernah menurunkan wahyu ketika aku sedang dalam satu selimut dengan siapapun di antara kalian (isteri-isteri Nabi), selain Aisyah”. (HR Bukhari)
11. Wanita yang sangat zuhud dan dermawan luar biasa, ahli ibadah dan puasa.
4. Hafshah binti Umar bin Khatthab
Nama lengkapnya Hafshah binti Umar bin Khatab. Lahir di Mekkah tahun 18 sebelum hijrah. Rasulullah melamar Hafshah kepada ayahnya Umar bin Khathab, lalu Baginda menikahinya pada tahun 3 H.
la merawikan 60 hadis dari Nabi, 10 di antaranya terdapat dalam kitab Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim.
Keistimewaan Hafshah:
1. Wanita yang dibela Jibril
Rasulullah pernah bermaksud menceraikan Hafshah, tapi Jibril mengatakan kepada Beliau, “Jangan kamu ceraikan dia, sesungguhnya dia adalah wanita yang gemar berpuasa dan menunaikan solat malam), dan sesungguhnya dia adalah istrimu di surga.”
2. Dia adalah salah satu wanita yang paling fasih di antara wanita-wanita Quraisy.
3. Hafshah RA memiliki kedudukan yang sangat tinggi di hati Nabi saw., bahkan termasuk salah seorang isteri beliau yang istimewa di antara isteri-isteri Baginda yang lainnya. ‘Aisyah RA pernah mengakui hal ini. la berkata, “Hafshah adalah termasuk salah seorang isteri Nabi SAW yang nyaris setara denganku
4. Hafshah RA dikenali seorang yang memiliki banyak ilmu, pemahaman dan ketakwaan yang sangat luas. Ketika ayahnya diangkat menjadi Khalifah, selalu Umar bertanya kepadanya tentang berbagai hukum agama.
5. Hafshah RA telah menjaga amanah penjagaan Al-Qur’an, karena Abu Bakar RA menunjukinya untuk menjaga lembaran-lembaran tulisan Al-Qur’an setelah berhasil dihimpun oleh Zaid bin Tsabit RA. Lembaran-lembaran Al-Qur’an itu tetap berada di tangannya hingga masa pemerintahan Osman bin ‘Affan ketika ia memutuskan menghimpun Al-Qur’an dalam satu mushaf.

Antara Kesilapan Muslim Di Bulan Ramadhan

Antara kesilapannya ialah:

1) Makan dan minum dengan bebas setelah terbatal puasa dengan sengaja(bukan kerana uzur yg boleh diterima Islam).

Keadaan seperti ini ada disebutkan dalam hadith ertinya: "Sesungguhnya sesiapa yg telah makan(batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki harinya itu"
(riwayat Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya "Aslah" (waktu terakhir di hujung malam.

Imam Ibnu Hajar menegaskan "melewatkn sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yg diletakkan oleh NABI SAW."
(Fathul-Bari,4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan dan minum sahaja tanpa melakukn ibadah yang lain. Ini satu kesilapan besar bagi umat Islam kini. Waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik unntuk istighfar dan menunaikan solat malam. Waktu sahur adalah salah satu waktu dimana doa mudah untuk diangkat oleh ALLAH SWT..

4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ini adalah satu kesilapan yg amat besar. Memang benar solat bukanlah syarat sah untuk seseorang berpuasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yg menjadi tunggak kepada keISLAMan seseorang. Sesungguhnya solat itu adalah soalan pertama yg akan ditanya oleh ALLAH kpd kita di akhirat kelak.

5) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja2 di siang hari dgn alasan berpuasa. Sedangkan kerja yg kiter lakukan di pejabat atau di mana2 tempat kerja pun, bila diniatkan Ibadah maka sudah pastinya akan menambahkan lagi pahala untuk kita.

6) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah satu ibadah. Sedangkan Imam As-Suyuti menegasakan bahawa hadith yg menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadah adalah amat lemah.
(Al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi,6/291)

7) Tidak mengutamakan solat subuh berjemaah sebagaimana tarawih. Ramai yang lupa & tidak mengetahui kelebihan besar semua solat Fardhu berbanding solat sunat, terutama sekali solat Subuh Berjemaah yang disebut oleh NABI SAW: "Bagi orang yg mendirikan solat Subuh secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

8) Menunaikan solat Tarawih di masjid dengan niat sekadar inginkn meriah. Malangnya mereka kerana setiap amalan adalah dikira berdasarkan niat, jika niat utama seseorang itu(lelaki mahupun wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah, dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharapkan ganjaran redha ALLAH SWT sebagaimana yg ditetapkan oleh NABI SAW di dalam hadith:

ertinya: "sesungguhnya amalan itu adalah dikira dengan niat".
(Riwayat Bukhari)

9) Memasuki Ramadhan dengan keadaan harta masih lagi dipenuhi dengan harta haram, sama ada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insurans, pelaburan dan kereta secara riba'.
Ini sudah tentu akan memberi kesan yg amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan. Kerana status orang yang terlibat dengan riba' adalah berperang dengan ALLAH & RasulNYA.. wal'iyazubillahi min zaalik..

Wallahu'alam...


http://isuhagat1.blogspot.com/2009/08/antara-kesilapan-muslim-di-bulan.html

Sunday, August 22, 2010

10 Keutamaan orang berpuasa

Oleh asshafiee
Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliki mengatakan orang yang berpuasa mempunyai 10 keutamaan yang diberikan Allah, di antaranya ialah :
Pertama, Allah memberikan keistimewaan kepada umat yang berpuasa dengan menyediakan satu pintu khusus di surga yang dinamai Al Rayyan. Pintu surga Al Rayyan ini hanya disediakan bagi umat yang berpuasa. Kata Nabi dalam satu haditsnya, pintu Rayyan hanya diperuntukkan bagi orang-orang berpuasa, bukan untuk lainnya. Bila pintu tersebut sudah dimasuki oleh seluruh rombongan ahli puasa Ramadhan, maka tak ada lagi yang boleh masuk ke dalamnya. (HR. Ahmad dan Bukhari-Muslim).
Kedua, Allah telah mengfungsikan puasa umat Nabi Muhammad saw sebagai benteng yang kokoh dari siksa api neraka sekaligus tirai penghalang dari godaan hawa nafsu. Dalam hal ini Rasul bersabda, “Puasa (Ramadhan) merupakan perisai dan benteng yang kokoh dari siksa api neraka.” (HR. Ahmad dan Al Baihaqi). Rasul menambahkan pula bahawa puasa yang berfungsi sebagai perisai itu layaknya perisai dalam kancah peperangan selama tidak dinodai oleh kedustaan dan pergunjingan. (HR. Ahmad, An Nasa`i, dan Ibnu Majah).
Ketiga, Allah memberikan keistimewaan kepada ahli puasa dengan menjadikan bau mulutnya itu lebih harum dari minyak misik. Sehingga Rasul bertutur demikian, “Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih semerbak di sisi Allah dari bau minyak misik.”
Keempat, Allah memberikan dua kebahagiaan bagi ahli puasa yaitu bahagia saat berbuka dan pada saat bertemu dengan Allah kelak. Orang yang berpuasa dalam santapan bukanya meluapkan rasa syukurnya dimana bersyukur termasuk salah satu ibadah dan dzikir. Syukur yang terungkap dalam kebahagiaan kerana telah diberi kemampuan oleh Allah untuk menyempurnakan puasa di hari tersebut sekaligus berbahagia atas janji pahala yang besar dari-Nya. “Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan. Yaitu berbahagia kala berbuka dan kala bertemu Allah,” kata Rasul dalam hadits riwayat imam Muslim.
Kelima, puasa telah dijadikan oleh Allah sebagai medan untuk menempa kesehatan dan kesembuhan dari beragam penyakit. “Berpuasalah kalian, niscaya kalian akan sehat.” (HR. Ibnu Sunni dan Abu Nu`aim).
Abuya menegaskan bahawa rahasia kesehatan di balik ibadah puasa adalah bahawa puasa menempah tubuh kita untuk melumatkan racun-racun yang mengendap dalam tubuh dan mengosongkan materi-materi kotor lainnya dari dalam tubuh.
Menurut kerangka berpikir Abuya, puasa ialah fasilitas kesehatan bagi seorang hamba guna meningkatkan kadar ketaqwaan yang merupakan tujuan utama puasa itu sendiri. “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Qs. Al Baqarah: 183).
Keenam, keutamaan berikutnya yang Allah berikan kepada ahli puasa adalah dengan menjauhkan wajahnya dari siksa api neraka. Matanya tak akan sampai melihat pawai arak-arakan neraka dalam bentuk apapun juga. Rasul yang mulia berkata demikian, “Barangsiapa berpuasa satu hari demi di jalan Allah, dijauhkan wajahnya dari api neraka sebanyak (jarak) tujuh puluh musim.” (HR. Ahmad, Bukhari-Muslim, dan Nasa`i).
Ketujuh, dalam Al Quran Allah berfirman, “Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.” (Qs. At Taubah: 112).
Sebagian ulama ahli tafsir menerangkan bahawa orang –orang yang melawat (As Saihuun) pada ayat tersebut adalah orang yang berpuasa sebab mereka melakukan lawatan (kunjungan) ke Allah. Makna lawatan, tegas Abuya, di sini adalah bahawa puasa merupakan penyebab mereka (orang yang berpuasa) bisa sampai kepada Allah. Lawatan ke Allah ditandai dengan meninggalkan seluruh kebiasaan yang selama ini dilakoni (makan, minum, mendatangi istri di siang hari) serta menahan diri dari rasa lapar dan dahaga.
Sembari mengutip Al Quran pula, Abuya mencoba menganalisa surah Az Zumar ayat 10: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” Kata Al Maliki, orang-orang yang bersabarlah maksudnya adalah orang yang berpuasa sebab puasa adalah nama lain dari sabar. Di saat berpuasalah, orang-orang yang bersabar (dalam beribadah puasa) memperoleh ganjaran dan pahala yang tak terhitung banyaknya dari Dzat Yang Maha Pemberi, Allah swt.
Kelapan, di saat puasa inilah Allah memberi keistemewaan dengan menjadikan segala aktifitas orang yang berpuasa sebagai ibadah dan ketaatan kepada-Nya. Kerananya, orang yang berpuasa dan ia meninggalkan ucapan yang tidak berguna (diam) adalah ibadah serta tidurnya dengan tujuan agar kuat dalam melaksanakan ketaatan di jalan-Nya juga ibadah. Dalam satu hadits riwayat Ibnu Mundih dinyatakan, “Diamnya orang yang berpuasa adalah tasbih, tidurnya merupakan ibadah, dan doanya akan dikabulkan, serta perbuatannya akan dilipatgandakan (pahalanya).”
Kesembilan, di antara cara yang Allah kenakan dalam memuliakan orang yang berpuasa, bahawa Allah menjadikan orang yang memberi makan berbuka puasa pahalanya sama persis dengan orang yang berpuasa itu sendiri meski dengan sepotong roti atau seteguk air. Dalam satu riwayat Nabi bertutur seseorang yang memberi makan orang yang puasa dari hasil yang halal, akan dimintakan ampunan oleh malaikat pada malam-malam Ramadhan…… meski hanya seteguk air. (Hr. Abu Ya`la).
Kesepuluh, orang yang berbuka puasa dengan berjamaah demi melihat keagungan puasa, maka para malaikat akan bershalawat (memintakan ampunan) baginya.
Sumber http://www.ustaznoramin.com/

Monday, August 16, 2010

Malam Pertama buat yang terakhir


Malam pertama …
Malam itu ialah Malam Pertama Di Alam Kubur
Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan ?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat ?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur ?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu ?
Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan ?
Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara? Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur?
Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza. ”Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?”
Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.
Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan? Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi Malam Pertama Di Alam Kubur! Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi’ bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut.
Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia, seraya membaca ayat: “Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu).” (Surah Al-Mu’minun, ayat 99-100)
Kemudian ia menjawab sendiri; “Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi’..” Dan disebabkan hal tersebut, Rabi’ bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah! Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti? Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. “Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!”
Kematian itu pasti. Ia tidak meleset meski hanya sedetik. Ia biasa datang menyerap dengan tiba-tiba. Ia misteri. Kerananya setiap orang semestinya selalu siap. Dan tentu, husnul khatimah harus menjadi pilihan. Untuk mencapai itu, harus melalui jalan syari’at dengan menjalankan segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah Ta’ala. Tanpanya, husnul khatimah itu nihil. Bukankah, perahu tak akan berjalan di daratan?
Wahai orang tua yang telah bongkok punggungnya dan dekat ajalnya, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Wahai pemuda gagah yang bergelimang harta dan sejuta asa, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Ia adalah malam pertama dengan dua wajah, mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam syurga berikutnya, atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya.
(Dipetik dari buku Dr Aidh Abdullah Al- Qarni)
Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Sunday, August 15, 2010

Mengapa perlu berdoa


Mengapa Perlu Berdoa?
Mengapa kita perlu berdoa? Bukankah Allah SWT sememangnya tahu semua keinginan kita tanpa kita berdoa pun? Bukankah Allah SWT mengetahui apa yang terlintas di fikiran kita? Mengapa kita perlu berdoa lagi kerana bukankah berdoa itu sama sahaja seperti apa yang ada di dalam hati dan fikiran kita?
Suatu ketika dahulu saya sering putus asa di dalam berdoa. Kekadang terasa sangat penat dan bosan berdoa kerana sangat penat menunggu apa yang diinginkan dimakbulkan oleh Allah SWT. Sejak mengenal Allah SWT sehinggalah beberapa tahun yang lepas, saya sering memikirkan mengapa perlunya saya berdoa sedangkan Allah SWT mengetahui segala apa yang saya inginkan.
Mengapa Perlu Berdoa?
Berdoa adalah memohon dan meminta serta berharap. Pemohon sudah pasti memiliki darjat yang lebih rendah daripada Pemberi. Begitulah kita dengan Allah SWT. Jelas menunjukkan kita memerlukan Allah SWT dan memohon pelbagai perkara di dalam kehidupan kita ini. Darjat kita terlalu jauh malah amat jauh sehinggakan langsung tiada darjat atau juga sebenarnya tidak boleh membuat perbandingan langsung berbanding kebesaran Allah SWT.
Berdoa itu merendahkan darjat kita sehingga daripada kita rasa ada apa-apa kepada tiada apa-apa langsung. Kita meletakkan diri kita benar-benar berada di bawah. Kita memohon dan berharap sesuatu daripada Allah SWT. Dengan berdoa kita lebih jelas siapa kita dan kepada siapa kita memohon. Kita sedar kedudukan kita dan kita sedar kedudukan Allah SWT. Kita sedar kita hanyalah hamba ciptaan Allah SWT dan Allah SWT adalah Tuhan yang Maha Besar.
Namun persoalan besar di sini adalah adakah kita benar-benar SEDAR dan merasakan sebenarnya kita ini hamba yang lemah? atau sekadar tahu?
Doa memerlukan KESEDARAN.
Apabila kita berdoa tanpa memiliki KESEDARAN yang kita ini lemah di sisi Allah SWT, kita tetap ego dan berasa hebat di sisi Allah SWT. Kita memohon tetapi permohonan kita tidak diserahkan kepada Allah SWT. Segala keinginan yang kita inginkan adalah sepenuhnya mengikut kehendak kita seluruhnya dan kita tidak dapat menerima kehendak Allah SWT. Lalu di dalam tidak sedar kita menganggap Allah SWT hanyalah sebagai Tuhan melakukan kerja untuk menunaikan segala kehendak kita.
Kalian semua,
Apabila kita berdoa, kita menyatakan keinginan kita kepada Allah SWT dengan penuh KESEDARAN yang kita ini lemah, bodoh, tidak berdaya dan benar-benar mengharapkan pertolongan Allah SWT. Tetapi dalam masa yang sama kita sedia menerima segala ketentuan yang Allah SWT tetapkan. Kita juga akan terus mengikut segala ketetapan yang Allah SWT perintahkan kepada kita. Maka kita benar-benar akan berserah secara total kepada Allah SWT.
Orang yang beriman itu tidak pernah kecewa kerana sentiasa menerima ketentuan Allah SWT dan tidak pernah putus asa di dalam mengikut ketetapan yang Allah SWT tetapkan. Orang yang beriman sentiasa aktif. Melakukan segala kerja dan berusaha melakukannya sebaik mungkin di atas nama Allah SWT. Urusan rezeki dan segala penyelesaian hidup adalah hak Allah SWT yang kita tidak boleh pertikaikan kerana ia bukan hak kita.
Di dalam masa yang sama juga, kita yakin dan prasangka baik dengan Allah SWT bahawa Allah SWT akan memakbulkan segala permintaan kita. Kita sangat yakin dengan kehendak Allah SWT di mana kehendak Allah SWT merupakan ketentuan yang terbaik di sisiNya untuk diri kita.
Bagaimana untuk yakin? Kita perlu mencapai kesedaran. Apabila kita berada di dalam KESEDARAN, pasti kita sangat yakin,
Kalian yang dihormati,
Memiliki kesedaran ini perlu dilatih. Ia tidak mampu dimiliki secara terus tetapi mampu dimiliki seawal latihan. Ia akan terus meningkat tanpa henti dan penghujung. Kesedaran ini ada turun naiknya tetapi apabila kita sudah mencapai ke satu tahap, ia akan tersimpan di dalam minda bawah sedar kita dan mudah untuk dicapai kembali jika kesedaran kita menurun.
Semoga kesedaran kita akan hal Allah SWT (sifat dan perbuatan Allah SWT) sentiasa meningkat dari masa ke semasa dan menjadikan kita benar-benar merasai kehidupan hidup berTuhan yang dikehendaki Allah SWT yang mana akan membawa kepada kejayaan dunia dan akhirat seperti yang telah Allah SWT janjikan.

Wednesday, August 11, 2010

BERSEDIALAH. . BULAN RAMADHAN MENJELANG LAGI

Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Kedatangan BULAN RAMADHAN adalah merupakan rahmat bagi setiap orang yang beriman. Di BULAN ini dibukakan segala pintu-pintu langit, pintu-pintu Syurga dan pintu-pintu rahmat. Setiap amal kebajikan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda. Doa mudah dikabulkan dan pintu pengampunan terbuka luas bagi setiap orang yang beriman dan orang-orang yang kembali ke jalan Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Sebagai seorang yang beriman, sudah setentunya TIDAK ingin terlepas segala peluang yang ada. Lebih-lebih lagi di BULAN ini banyak keistimewaan dan ganjaran pahalanya. Untuk itu perbincangan kali ini mengingatkan supaya sama-samalah kita mempersiapkan diri sebelum menempuh kehadiran BULAN RAMADHAN, iaitu dengan mendalami perkara yang dilarang dan yang DISUNATKAN ketika melaksanakan PUASA serta KEWAJIPAN-KEWAJIPAN lain yang perlu dilunaskan sebelum kedatangannya.

Persiapan Sebelum Menjelang RAMADHAN
Persiapan kita sebelum menjelangnya BULAN RAMADHAN antaranya:

1.        Merasa Gembira Dan Berdoa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam menggembirakan para sahabatnya sempena menyambut ketibaan BULAN RAMADHAN ketika Baginda menyampaikan khutbah kepada para sahabat yang antara lain mengandungi beberapa panduan dan dorongan untuk memperbanyak amal ibadat dalam BULAN RAMADHAN. Panduan dan dorongan yang diberikan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam itu membuatkan para sahabat merasa gembira menyambut ketibaan BULAN RAMADHAN yang mulia. Sehubungan dengan kegembiraan menyambut RAMADHAN itu, at-Thabarani dan lain-lain meriwayatkan daripada Anas radhiyallahu ‘anhu, bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam sebelum tiba BULAN RAMADHAN, mulai daripada masuk BULAN Rejab, Baginda sering berdoa. Antara doa Baginda ialah:



Maksudnya: "Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami di BULAN Rajab dan Sya‘ban dan sampaikanlah kami ke BULAN RAMADHAN”.

2.        PUASA SUNAT
Sebelum BULAN RAMADHAN, iaitu di BULAN Sya‘ban, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam memperbanyakkan PUASA SUNAT. Oleh itu memperbanyakkan PUASA SUNAT di BULAN Sya‘ban adalah sangat digalakkan kerana mencontohi amalan Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam, kalau TIDAK dapat dibuat semuanya, maka janganlah ditinggalkan semua. Bukan sahaja bagi mengkecapi ganjaran pahala dan rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala, bahkan bagi melatih diri BERPUASA sebelum datangnya BULAN RAMADHAN.

3.        Mengqadha PUASA WAJIB
PUASA RAMADHAN yang tertinggal tetap WAJIB diqadha pada bila-bila masa. BULAN Sya‘ban merupakan masa atau peluang terakhir buat tahun itu untuk mengqadha PUASA RAMADHAN yang tertinggal itu. Maksud peluang terakhir di sini ialah bagi mengelakkan membayar fidyah, kerana jika telah masuk BULAN RAMADHAN, sedangkan PUASA RAMADHAN tahun yang sebelumnya belum diqadha, maka di samping KEWAJIPAN mengqadhanya, WAJIB pula mengeluarkan fidyahnya. Bagi sesiapa yang masih belum mengqadha PUASA RAMADHAN tahun lepas, eloklah mengambil kesempatan mengqadhanya pada BULAN Sya‘ban ini agar TIDAK terkena membayar fidyah.

4.        Membayar Fidyah
Fidyah dalam hal PUASA bererti bayaran denda kerana TIDAK BERPUASA RAMADHAN dengan sebab-sebab tertentu atau kerana melambat-lambatkan mengqadha PUASA RAMADHAN sehingga masuk RAMADHAN berikutnya. Antara sebab-sebab WAJIB mengeluarkan fidyah PUASA ialah:

i.        TIDAK berupaya BERPUASA, iaitu seseorang yang WAJIB BERPUASA tetapi TIDAK sanggup lagi mengerjakannya disebabkan tua atau lemah.
Sekiranya dia BERPUASA, dia TIDAK akan dapat menanggung kepayahannya. Maka orang sedemikian WAJIB membayar fidyah sahaja dan TIDAK DIWAJIBKAN mengqadha PUASANYA.

ii.        Orang yang sakit TIDAK ada harapan sembuh dan TIDAK berupaya melakukan PUASA. Maka dia WAJIB membayar fidyah sahaja tanpa mengqadha
PUASANYA. Sementara orang sakit yang ditakuti akan bertambah sakitnya jika dia BERPUASA tetapi ada harapan untuk sembuh, maka TIDAK WAJIB baginya BERPUASA. Tetapi apabila dia sembuh WAJIB ke atasnya mengqadha PUASA yang ditinggalkannya itu tanpa membayar fidyah.

iii.        Perempuan hamil atau yang sedang menyusukan anak, iaitu jika sekiranya mereka BERPUASA maka ditakuti akan mendatangkan mudarat kepada anak
yang dikandung atau boleh mengurangkan air susu yang akan memberi kesan kurang baik kepada anak yang menyusu. Dalam hal ini, di samping mereka DIWAJIBKAN membayar fidyah, mereka juga WAJIB mengqadha PUASANYA. Namun jika dia berbuka kerana merasa takut akan kemudaratan dirinya sahaja atau takut akan kemudaratan dirinya dan juga anaknya, maka WAJIB dia mengqadha PUASA sahaja tanpa membayar fidyah.

Orang yang TIDAK mengqadha PUASA RAMADHAN pada tahun berkenaan sehingga masuk RAMADHAN berikutnya tanpa uzur syar‘ie. Di samping WAJIB ke atasnya membayar fidyah (satu cupak bagi sehari PUASA), dia juga WAJIB mengqadha PUASA yang ditinggalkannya itu. Kadar jumlah fidyah tersebut akan berganda (2 cupak bagi sehari PUASA) jika ditangguhkan lagi sehingga datang tahun berikutnya. Demikianlah seterusnya, setahun ke setahun kadar jumlah fidyah akan berganda-ganda jika qadha PUASA TIDAK ditunaikan.

Mendalami Perkara Dilarang Dan Yang DISUNATKAN Ketika PUASA
Setiap muslim hendaklah mengetahui perkara-perkara yang dilarang ketika PUASA serta menjaga adab-adabnya, agar PUASA itu diterima Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan sempurna pula perlaksanaannya. Demikian juga, setiap muslim hendaklah mengetahui perkara-perkara yang DISUNATKAN ketika BERPUASA agar mendapat ganjaran pahala yang berlipat ganda serta mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Antara perkara-perkara yang sepatutnya bahkan WAJIB diketahui ialah:

i.        Adab-Adab PUASA
Antara adab-adab yang perlu dijaga ketika seseorang menjalani ibadat PUASA ialah:

a.        Menutup pandangan daripada melihat perkara-perkara yang DIHARAMKAN oleh syarak dan daripada melihat perkara-perkara yang boleh
melalaikan hati daripada mengingati Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

b.        Menutup telinga daripada mendengar perkara-perkara yang DIHARAMKAN supaya TIDAK tergolong ke dalam golongan orang-orang yang suka
mendengar berita bohong.

c.        Menjaga lidah daripada mengeluarkan kata-kata yang TIDAK berfaedah seperti berbual-bual kosong, lebih-lebih lagi yang dituntut supaya menjaga
lidah daripada mengeluarkan kata-kata yang DIHARAMKAN seperti mengumpat, berdusta, memfitnah, berbantah-bantah kerana perkelahian, bersumpah bohong dan yang seumpamanya.

d.        Memelihara seluruh anggota yang lain seperti tangan, kaki dan sebagainya daripada melakukan perkara-perkara yang TIDAK berfaedah dan yang
DIHARAMKAN.

ii.        Perkara-Perkara SUNAT Ketika PUASA
Terdapat beberapa perkara yang SUNAT dilakukan oleh orang BERPUASA, antaranya ialah:

a.        SUNAT bagi orang yang hendak mengerjakan PUASA itu bersahur dengan sesuatu makanan walaupun dengan sebiji kurma ataupun seteguk air, kerana
bersahur itu mengandungi keberkatan. Antara keberkatannya ialah dapat membantu seseorang menyiapkan ketahanan dirinya dari segi fizikal untuk mengerjakan ibadat PUASA di siang hari, ia juga dapat membantu mengisi keperluan rohaninya dengan merebut peluang untuk bertahajjud, berzikir, beristighfar dan berdoa pada waktu sahur.

b.        SUNAT melambatkan sahur sehingga hampir waktu fajar iaitu kira-kira pada kadar membaca lima puluh atau enam puluh ayat sebelum terbit fajar.
Antara tujuannya ialah untuk memendekkan masa menahan diri daripada kelaparan dan daripada melakukan perkara-perkara yang MEMBATALKAN PUASA.

c.        SUNAT bagi orang yang BERPUASA menyegerakan berbuka PUASA terlebih dahulu sebelum dia mengerjakan sembahyang Maghrib iaitu SUNAT
berbuka PUASA dengan tiga biji kurma basah (ruthab). Jika TIDAK ada, memadai dengan kurma kering (tamar) dan jika TIDAK ada, memadai dengan beberapa teguk air. Sesudah selesai menunaikan sembahyang Maghrib baharulah menikmati juadah yang lain.

d.        SUNAT bagi orang yang BERPUASA itu sentiasa membasahkan bibirnya dengan berzikir dan berdoa sepanjang hari ketika menjalani ibadat PUASA,
lebih-lebih lagi yang dituntut ketika waktu berbuka PUASA kerana doa orang BERPUASA ketika dia berbuka sangat mustajab dan TIDAK tertolak.

e.        Memperbanyakkan membaca al-Qur’an. Al-Imam an-Nawawi menegaskan di dalam kitabnya al-Azkar bahawa hari-hari yang terbaik untuk membaca
al-Qur’an ialah pada hari Jumaat, Isnin, Khamis, Hari ‘Arafah (9 Zulhijjah), sepuluh hari pertama BULAN Zulhijjah dan sepuluh hari terakhir BULAN RAMADHAN, kemudian BULAN terbaik adalah BULAN RAMADHAN. Oleh itu, di BULAN RAMADHAN inilah kesempatan yang paling berharga yang sepatutnya digunakan dengan sebaik-baik mungkin untuk memperbanyakkan membaca al-Qur’an sama ada secara bertadarus ataupun secara berseorangan.

f.        Memperbanyakkan sedekah di BULAN RAMADHAN. Kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam adalah orang yang paling pemurah dan dermawan,
lebih-lebih lagi ketika BULAN RAMADHAN. Antara lain fungsi sedekah di BULAN RAMADHAN itu ialah untuk menutupi atau menampal apa-apa jua kecacatan atau kekurangan pada PUASA seseorang.

iii.        Perkara-Perkara MEMBATALKAN PUASA
Terdapat beberapa perkara yang MEMBATALKAN PUASA jika dilakukan oleh orang BERPUASA, antaranya ialah:

a.        Perempuan yang datang haidh atau nifas ketika dia sedang BERPUASA, maka BATAL PUASA tersebut dan WAJIB diqadha.

b.        Makan dan minum dengan sengaja di siang hari BULAN RAMADHAN. Perbuatan sedemikian HARAM hukumnya dan WAJIB diqadha PUASA
tersebut.

c.        Muntah dengan sengaja. Iaitu melakukan sesuatu yang menyebabkan dia muntah seperti menjolok-jolokkan lidahnya ke langit-langit kemudian dia
muntah dengan sebab perbuatannya itu.

d.        Mengeluarkan air mani dengan sengaja sama ada dengan menggunakan tangan, menyentuh, menggesel, dengan sebab berpeluk-peluk, bercium-cium atau
seumpamanya.

e.        Orang yang sedang BERPUASA menjadi gila dengan tiba-tiba, sekalipun gilanya itu hanya dalam tempoh seketika. Orang gila tersebut TIDAK
DIWAJIBKAN qadha PUASANYA.

f.        Orang yang sedang BERPUASA yang hilang akal seperti pitam, pengsan atau mabuk sepanjang hari iaitu daripada terbit fajar sehinggalah terbenam
matahari. PUASA orang tersebut BATAL dan WAJIB diqadha. Jika dia sedar dalam tempoh tersebut walau hanya sesaat, maka SAH PUASANYA.

g.        Orang yang sedang BERPUASA apabila murtad (keluar dari agama Islam), walaupun sekejap, maka BATAL PUASANYA dan WAJIB qadha apabila
dia kembali semula kepada Islam.

h.        Orang yang sedang BERPUASA apabila bersetubuh pada siang hari dengan sengaja dengan memasukkan hasyafah atau kadarnya pada qubul atau
dubur manusia atau binatang, maka BATAL PUASA orang yang melakukan persetubuhan itu dan WAJIB dia mengqadha PUASANYA serta menunaikan kaffarah. Begitu juga kepada orang yang disetubuhi adalah BATAL juga PUASANYA, tetapi WAJIB dia mengqadhanya sahaja tanpa kaffarah. Kaffarah kerana persetubuhan tersebut ialah memerdekakan seorang hamba. Jika TIDAK memperolehinya, maka hendaklah BERPUASA dua BULAN berturut-turut dan jika TIDAK berdaya hendaklah memberi makan enam puluh orang miskin.

i.        Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga dengan sengaja melalui lubang yang terbuka dari bahagian tubuh manusia. Maksud dengan "benda" di sini
ialah apa-apa jua benda walaupun sedikit sama ada yang boleh dimakan seperti sebiji lenga atau yang TIDAK boleh dimakan seperti sebutir pasir. TIDAK termasuk maksud "benda" itu ialah rasa, warna atau bau. Yang dimaksudkan dengan "lubang yang terbuka" itu ialah tempat masuk atau keluar sesuatu, sama ada lubang itu semula jadi adanya seperti mulut, hidung dan sebagainya atau yang baru wujud seperti perut atau kepala yang ditebuk. Adapun maksud "sengaja" itu pula ialah dilakukan oleh dirinya sendiri atau dilakukan oleh orang lain dengan keizinannya. Manakala maksud "rongga" pula ialah apa-apa sahaja yang dinamakan rongga sama ada rongga itu mempunyai kuasa memproses makanan atau ubat ataupun TIDAK seperti rongga otak, kerongkong atau rongga mulut, rongga hidung, rongga telinga, perut, dubur, faraj, pundi-pundi kencing, lubang tempat keluar air kencing lelaki dan lubang tempat keluar air susu (al-ihlil).

Penutup
BERPUASA bukan hanya memelihara dan menjaga perkara-perkara yang boleh MEMBATALKAN PUASA, akan tetapi lebih jauh daripada itu ialah menjaga perkara-perkara yang boleh mendatangkan HARAM kepada mana-mana anggota tubuh badan. Oleh kerana itu kita telah diperingatkan bahawa berapa banyak orang PUASA yang TIDAK dapat apa-apa pahala melainkan lapar dan dahaga. BULAN RAMADHAN adalah musim mengaut untung dan laba besar, kerana ganjaran pahala ibadat – sembahyang umpamanya – dilipat gandakan sehingga menjadi 70 kali lipat, bahkan pahala PUASA itu sendiri hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Ketika BERPUASA elakkan perkara-perkara yang boleh melalaikan atau menyebabkan susut nilai amalan di BULAN RAMADHAN, lebih-lebih lagi 10 terakhir di BULAN yang mulia itu, yang di dalamnya ada satu hari yang lebih baik daripada 1000 BULAN. Semoga masa-masa di BULAN RAMADHAN hanya akan dipenuhi dengan amal ibadat.

RENUNGAN: Peringatan BULAN RAMADHAN
BULAN RAMADHAN..banyak keistimewaan dan ganjaran pahala padanya
BULAN RAMADHAN..adalah merupakan rahmat bagi setiap orang yang beriman
BULAN RAMADHAN..dibukakan segala pintu langit, pintu Syurga dan pintu rahmat
BULAN RAMADHAN..setiap amal kebajikan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda..

BULAN RAMADHAN..di dalamnya ada satu hari yang lebih baik daripada 1000 BULAN
BULAN RAMADHAN..disambut gembira kedatangannya oleh Rasulullah dan para sahabat
BULAN RAMADHAN..bagi seorang yang beriman akan memperbanyak amal ibadat dalamnya
BULAN RAMADHAN..bagi seorang yang beriman TIDAK akan melepaskan segala peluang yang ada..

BULAN RAMADHAN..doa mudah dikabulkan dan pintu pengampunan terbuka luas bagi setiap orang yang beriman
BULAN RAMADHAN..doa mudah dikabulkan dan pintu pengampunan terbuka luas bagi setiap orang yang kembali ke jalan Allah
BULAN RAMADHAN..ada perkara yang dilarang ketika melaksanakan PUASA yang WAJIB diketahui oleh setiap orang yang Islam
BULAN RAMADHAN..ada perkara yang DISUNATKAN ketika melaksanakan PUASA yang WAJIB diketahui oleh setiap orang yang Islam
BULAN RAMADHAN..ada KEWAJIPAN-KEWAJIPAN lain yang perlu dilunaskan sebelum kedatangannya oleh setiap orang yang Islam..

Sebelum BULAN RAMADHAN..mulai daripada masuk BULAN Rejab digalakkan sering berdoa mohon keberkatan agar sempat bertemu RAMADHAN
Sebelum BULAN RAMADHAN..mulai daripada masuk BULAN Sya'ban digalakkan sering berdoa mohon keberkatan agar sempat bertemu RAMADHAN
Sebelum BULAN RAMADHAN..mulai daripada masuk BULAN Sya'ban sudah memperbanyakkan PUASA SUNAT kerana mencontohi amalan Rasulullah
Sebelum BULAN RAMADHAN..mulai daripada masuk BULAN Sya'ban sudah melatih diri dengan PUASA sama ada PUASA SUNAT atau PUASA qadha..

Sebelum BULAN RAMADHAN..hendaklah mengqadha semua PUASA RAMADHAN yang tertinggal pada tahun itu bagi mengelakkan membayar fidyah
Sebelum BULAN RAMADHAN..hendaklah mengqadha semua PUASA RAMADHAN yang tertinggal pada tahun sebelumnya dan membayar fidyah bagi perempuan
hamil atau perempuan yang sedang menyusukan anak
Sebelum BULAN RAMADHAN..hendaklah mengqadha semua PUASA RAMADHAN yang tertinggal pada tahun sebelumnya dan membayar fidyah dengan kadar
berganda dari setahun ke setahun bagi orang yang meninggalkan PUASA qadha tanpa uzur syari'e
Sebelum BULAN RAMADHAN..hendaklah mengqadha semua PUASA RAMADHAN yang tertinggal tanpa membayar fidyah bagi orang sakit yang ada harapan
untuk sembuh dan juga perempuan hamil yang merasa takut akan kemudaratan dirinya dan juga anaknya
Sebelum BULAN RAMADHAN..hendaklah membayar fidyah tanpa mengqadha PUASA bagi orang yang TIDAK berupaya BERPUASA disebabkan tua atau lemah
seperti orang yang sakit TIDAK ada harapan sembuh..

Semasa PUASA RAMADHAN..ada adab-adab yang perlu dijaga ketika seseorang menjalani ibadat PUASA, antaranya:
Semasa PUASA RAMADHAN..tutup segala pandangan daripada melihat perkara yang DIHARAMKAN oleh syarak
Semasa PUASA RAMADHAN..tutup segala pandangan daripada melihat perkara yang boleh melalaikan hati daripada mengingati Allah
Semasa PUASA RAMADHAN..tutup telinga daripada mendengar perkara yang DIHARAMKAN oleh syarak
Semasa PUASA RAMADHAN..tutup telinga supaya TIDAK tergolong ke dalam golongan orang yang suka mendengar berita bohong..

Semasa PUASA RAMADHAN..jaga lidah daripada mengeluarkan kata-kata yang TIDAK berfaedah seperti berbual-bual kosong
Semasa PUASA RAMADHAN..jaga lidah daripada mengeluarkan kata-kata yang DIHARAMKAN seperti mengumpat, berdusta dan seumpamanya
Semasa PUASA RAMADHAN..pelihara seluruh anggota yang lain seperti tangan, kaki dan sebagainya daripada melakukan perkara yang TIDAK berfaedah
Semasa PUASA RAMADHAN..pelihara seluruh anggota yang lain seperti tangan, kaki dan sebagainya daripada melakukan perkara yang DIHARAMKAN..

Semasa PUASA RAMADHAN..ada beberapa perkara SUNAT digalakkan kepada orang yang BERPUASA, antaranya:
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT bersahur dengan sesuatu makanan walaupun dengan sebiji kurma atau seteguk air
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT merebut peluang untuk bertahajjud, berzikir, beristighfar dan berdoa pada waktu sahur
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT membaca pada kadar lima puluh atau enam puluh ayat sebelum terbit fajar
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT melambatkan sahur sehingga hampir waktu fajar..

Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT sentiasa membasahkan bibir dengan berzikir dan berdoa sepanjang hari
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT memperbanyakkan membaca al-Qur’an sama ada secara bertadarus ataupun berseorangan
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT memperbanyakkan sedekah untuk menutupi atau menampal apa-apa jua kecacatan atau kekurangan pada PUASA..

Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT menyegerakan berbuka PUASA terlebih dahulu sebelum mengerjakan sembahyang Maghrib
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT berbuka PUASA dengan tiga biji kurma basah (ruthab) atau kurma kering (tamar) atau beberapa teguk air
Semasa PUASA RAMADHAN..SUNAT berdoa ketika waktu berbuka PUASA kerana doa ketika berbuka sangat mustajab dan TIDAK tertolak..

Semasa PUASA RAMADHAN..ada beberapa perkara yang boleh MEMBATALKAN PUASA seseorang, antaranya:
Semasa PUASA RAMADHAN..perempuan yang datang haidh atau nifas maka BATAL PUASA tersebut dan WAJIB diqadha
Semasa PUASA RAMADHAN..makan dan minum dengan sengaja di siang hari adalah HARAM dan WAJIB diqadha PUASA tersebut
Semasa PUASA RAMADHAN..muntah dengan sengaja disebabkan perbuatan menjolok lidah ke langit-langit maka BATAL PUASA tersebut
Semasa PUASA RAMADHAN..mengeluarkan air mani dengan sengaja menggunakan tangan atau seumpamanya boleh MEMBATALKAN PUASA..

Semasa PUASA RAMADHAN..menjadi gila dengan tiba-tiba sekalipun seketika boleh MEMBATALKAN PUASA dan TIDAK DIWAJIBKAN qadha
Semasa PUASA RAMADHAN..hilang akal seperti pitam, pengsan atau mabuk sepanjang hari hingga waktu berbuka maka BATAL PUASA dan WAJIB diqadha
Semasa PUASA RAMADHAN..hilang akal seperti pitam, pengsan atau mabuk jika sedar sebelum waktu berbuka walau hanya sesaat adalah SAH PUASA
Semasa PUASA RAMADHAN..murtad (keluar dari agama Islam) walaupun sekejap maka BATAL PUASA dan WAJIB qadha apabila kembali kepada Islam..

Semasa PUASA RAMADHAN..bersetubuh pada siang hari dengan sengaja maka BATAL PUASA dan WAJIB diqadha serta kena kaffarah bagi yang menyetubuhi
Semasa PUASA RAMADHAN..bersetubuh pada siang hari dengan sengaja maka BATAL PUASA dan WAJIB diqadha tanpa kaffarah bagi yang disetubuhi
Semasa PUASA RAMADHAN..memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga dengan sengaja melalui lubang yang terbuka dari bahagian tubuh maka BATAL PUASA..

Mudahan segala adab-adab PUASA, perkara-perkara SUNAT PUASA dan perkara-perkara MEMBATALKAN PUASA dijaga sebaik-baiknya ketika menjalani ibadat PUASA RAMADHAN kali ini!

Forward emel.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More